Reacties op trainingen en op het boek

We hebben veel enthousiaste reacties gekregen van cursisten. Hieronder een selectie ervan.

REFERENTIES VAN TRAININGEN

“Na het weekeind van de 2daagse melde ik me ook aan voor ‘Kinderen als Cultuurmakers’. Het zou een vervolg, verbreding, verdieping zijn. Dat was het zeker en ik wil nu nog meer. Heel inspirerend om met gelijkgestemden verder te komen. We kregen veel theorie om over te praten en na te denken. Door de afwisseling met zelf doen werd het allemaal duidelijk en inspireerde het mij om van alles met mijn klas te doen en te oefenen. Ik zag veel duidelijker de creatieve processen van kinderen waar we in de cursus over spraken. De cursussen hebben echt iets in gang gezet bij mij. Behalve de inspiratie en praktische ideeën die je meteen in de praktijk kon toepassen, ook het verlangen om doelen en visie uit te dragen en te delen. Anderen bewust maken en stimuleren te verwoorden wat ze doen en waarom.”
Yvonne Spoorman, docent basisonderwijs

“Afgelopen weekend de tweedaagse cursus Atelier in een koffer gevolgd. Ik was in eerste instantie wat terughoudend omdat ik zelf al aardig procesgericht bezig ben met mijn kinderen, maar er ging een wereld voor me open dit weekend. Het kan nog meer procesgericht. Daar heb ik veel en mooie voorbeelden en tips voor gekregen. Ik ben blij dat ik toch ben gegaan.”
Chantal Chin A Foeng

“De 2 daagse training van Atelier in een koffer heeft mij enorm laten groeien in mijn werk en als persoon, ben nog nieuwsgieriger gemaakt. Ik wil de kunstzinnigheid van de kinderen verder ontdekken. Het samen ontdekken en beleven, luisteren in plaats van vertellen. Kinderen inspireren mij elke dag weer waardoor ik nog meer diepgang in mijn werk krijg. Ik word er gewoon blij van!”
Mirjam van Aalten, pedagogische medewerkster

Atelier in een koffer is een ontdekkingstocht over materialen die je kunt gebruiken en een echte eye-opener voor wat betreft al onze goede bedoelingen en complimenten zoals “wat mooi”. Ik heb er veel van geleerd en nog meer van afgeleerd!”
Deelnemer training van SISA kinderopvang, Friesland

“Na de cursus afgelopen maart is ons handvaardigheidslokaal op school omgedoopt tot ‘ Het Atelier’. In ‘Het Atelier’ staat o.a. een verrijdbare kast met veel kosteloos en klein open eind materiaal in geordende overvloed. Mijn collega’s raken langzaam maar zeker mee in de ‘flow’! Daarnaast in de klas laat ik de kinderen veel / vaak tekenen en voorzie ik ze vooral met papier voor hun ‘sporen’. Ik voel mij nog steeds geïnspireerd door de cursus en er zijn nog steeds ideeën om het gebruik van Het Atelier uit te breiden. Het effect bij onze leerlingen is ontzettend positief! De sfeer tijdens het werken in Het Atelier en het tekenen in de klas straalt betrokkenheid uit waar je U tegen zegt!”
Lotte Nijsse, docent basisonderwijs

“De vraag of er nog sporen van de training Atelier in een koffer op de groepen te bespeuren zijn kan ik volmondig met JA beantwoorden. Dagelijks trekken we hier SPOOR na SPOOR … We merken het trouwens ook aan de atelier-koffer die soms ‘zomaar’ is verdwenen en dan buiten door iemand wordt gebruikt en waar we voortdurend in moeten aanvullen (goed teken!!!). De training is hier zeker een grote bron van inspiratie voor het team en zal ook niet meer uit dit Kindercentrum verdwijnen.”
Ingrid Gijsen, Directeur Kindercentrum Cadier en Keer, Limburg 

De tweedaagse cursus was voor mij als professional in de muziekeducatie (De Leidse Koorschool) heel leuk om weer verder na te denken over het werken met kinderen, hoe je ze kunt observeren en stimuleren tot creativiteit. Persoonlijk was het leuk om mijn “ik-kan-niet-tekenen”complexje aan de kant te zetten. Daar is nog wel wat werk te verrichten, maar ik vind het in elk geval weer leuk om een beetje lijnen te trekken en te kleuren en met materialen bezig te zijn. En als moeder zit ik weer vol ideeën om ook met mijn eigen kinderen aan de slag te gaan. Een leuk, leerzaam en verrijkend weekend, met visie, zorg en humor gegeven!”
Rozemarijn Kalis

“Iedereen heeft het erg naar haar zin gehad! Van te voren leek het bij deze en gene nog…. zo’n hele dag schilderen wordt dat wel wat…..? Maar je had het geheel zo gevarieerd gemaakt dat de dag is omgevlogen! Het was enorm gezellig en we hebben ook nog eens geleerd om het resultaat wat meer los te laten.”
Inge Oostendorp, deelneemster dagworkshop met vriendengroep 

REACTIES VAN OUDERS

UITSPRAKEN VAN KINDEREN

“Mijn dochter heeft al drie keer meegedaan aan de cursus ‘Sporen maken’ van het KrisKras Atelier met Sabine, ze kon er geen genoeg van krijgen! De cursus geeft de ideale omgeving om op onderzoek uit te gaan en te ervaren wat verschillende materialen en technieken kunnen doen, zowel voor een heel kleine als grote kinderen. Het heeft mijn dochter veel zelfvertrouwen, creativiteit en vooral heel veel plezier gebracht. Ik kan het niet genoeg aanbevelen! Tot de volgende cursus!”
Moeder van meisje van 5

“Mijn zoon is “creatief” geworden. Hij kan nu van een paar papieren een vliegtuig, een tas (voor zijn moeder) of schoentjes voor zijn vriend maken (knippen en plakken). Ongelofelijk. Hij is gegroeid. En wat hij maakt wil hij goed bewaren (een folder met zijn naam erop) : ). Ik wil jullie bedanken voor alles!!!”
Moeder van jongen (5)

“Mijn kinderen hebben weer genoten van het Kris Kras Atelier. Mijn dochter kwam helemaal blij terug. Na de eerste keer heeft mijn zoon wel twee keer blij verrast gezegd: Je mag gewoon zelf weten wat je wil maken, je hoeft niet te doen wat de juf van te voren heeft bedacht.”
Moeder van meisje (4) en jongen (7) 

“Het Kris Kras Atelier vond ik erg bijzonder. Eigenlijk is het heel natuurlijk. Door alle dagelijkse dingen oordeel ik als volwassene toch te snel. Het was voor mij een goede reminder en eye-opener. Ook een soort les voor mij!”
Moeder van meisje (3) 

“Onze oudste zoon is al de hele week (met ons of alleen) aan het spelen met het ‘spel’ dat hij afgelopen week bij jou heeft gebouwd en bedacht – inclusief dobbelsteen met zelfbedachte symbolen (die moest ik voor ‘m erop tekenen: raket, zombie, muurduwer, iemand die in een boom klimt, schoorsteen die van het dak valt) – rondom een ‘griezelkasteel’ (eigen variant op ‘spookhuis’ :-), met o.a. een muur die je kunt verschuiven (moet je wel de muur op de dobbelsteen boven krijgen) en een mummie en een raket die je mag verplaatsen. Tof hè? Heeft-ie zelf bedacht!”
Moeder van jongen (5) 

OPNIEUW VANAF HIERs Atelier vond ik erg bijzonder. Eigenlijk is het heel natuurlijk. Door alle dagelijkse dingen oordeel ik als volwassene toch te snel. Het was voor mij een goede reminder en eye-opener. Ook een soort les voor mij!”
Moeder van meisje (3) 

“Je geeft een unieke en bijzondere cursus – wanneer krijgen kinderen van zo’n jonge leeftijd al de kans om op deze manier beeldend bezig te zijn? Echt geweldig, dank daarvoor!”
Moeder van twee jongens (6 en 4) 

“We hebben nu een klein tafeltje + stoeltje thuis, waar we regelmatig ‘nieuwe’ dingen opzetten, zoals bakjes met rijstkorrels, zout, brinta, pasta, water, lijm, kranten en laten haar met rust. Ze gaat zelf aan de slag. Wij houden haar met een schuin oog in de gaten en sturen bij, helpen (indien nodig). In het begin werd het eerlijk gezegd een grote chaos. Dat is ook wel leuk! Maar met een beetje slimme voorbereiding voorkom je dat. Zo leren wij ook bij.”
Vader van meisje (2) 

“Ik heb zelf meer ideeën gekregen wat ik aan kan bieden. Zo gaan we thuis door met wat we hier hebben gezien.”
Vader van jongen (3) 

“Het Kris Kras Atelier slaagt er goed in om kinderen materiaal te laten ontdekken en ermee te laten experimenteren. Het is zeker een goed advies om kinderen niet af te leiden. Ik hoop dat je deze workshops blijft geven om meer kinderen blij te maken! “
Moeder van meisje (3) en jongen (6) ) 

“Als je niet met je cursus doorgaat, gaan mijn kinderen het atelier gewoon inbreken en kraken!”
Moeder van meisje (5) en jongen (1,5) 

“Laatst was mijn zoon met Duplo aan het bouwen – hij maakt dan vaak dieren na en laat die aan ons zien – maar deze keer vroeg iemand die op bezoek was, wat hij aan het maken was en toen zei hij: “Het is niks, maar dat is juist leuk”. Dat heeft hij volgens mij opgepikt bij jou :-). Bedankt weer voor de fijne lessen!”
Moeder van jongen (6) 

“Ik kwam dinsdag op de crèche en toen vertelde de leidster dat ze zo lekker geknutseld hadden met ‘alleen papier en water’. De kinderen waren er wel een uur zoet mee geweest en wat hadden ze een lol gehad. Ja, want de leidster had een training gevolgd, en daar had ze geleerd dat ze de kinderen niet zo hoefden te sturen en vragen wat ze nou aan het tekenen waren etc. Ze vertelde: ‘In plaats daarvan schrijven we nu op wat het kind zelf zegt en observeert tijdens het tekenen/werken.’ Mijn dochter had zich erg goed vermaakt met het eerste papier zeiknat maken en aan gruzelementen kneden en in kruimels verdelen. Daarna had ze nog een papier gevraagd, waar ze vervolgens juist uiterst voorzichtig mee omsprong en in het nat ging tekenen met potlood. Ha zei ik, heb je soms een training gehad van Atelier in een koffer? Ja dus 🙂 Geinig hé, dat ze het meteen zo in de praktijk brengen?!!! Leuk hoor!”
Ouder van meisje (3) 

“Als je een idee krijgt, krijg je steeds meer ideeën.”
Jongen (6) 

“Het is niet erg als het lelijk is, je kan het mooi maken. Je kan het altijd mooi maken, Het is gewoon leuk om te doen.”
Meisje (7) 

“I have the right to be wrong!”
Jongen (7) 

Twee jongens (3) zijn aan het schilderen. “Ik heb een draak! En een letter”, zegt de een. Daarop komt de ander kijken en zegt : “Maar ik zie de draak daar niet.” Waarop de eerste antwoordt: “Ik zie de letter.”

Een meisje (3) speelt met droge rijst. “Het voelt rustig, mama, het voelt warm en zacht.”

Een jongen maakt krassen en ook een lange streep van boven naar beneden. Hij zegt: “Kijk, dit is een toren. Zo groot … en … daar regent het.” Hij maakt strepen en puntjes. “Allemaal regen … en storm … het gaat bliksemen … nog meer … nog steeds meer … daar wil ik echt niet wonen!”

“Alles wat ik maak doe ik uit mijn eigen koppie.”
Jongen (5) 

“Ik begin altijd gewoon maar. Ik weet nu echt nog niet wat het gaat worden.”
Jongen (4) 

Twee zusjes (4 en 7) zijn aan het tekenen. De oudste bekijkt de tekening van haar zus en zegt: “Dat poppetje heeft geen benen.” Daarop zegt de jongste: “Die zijn wit.”

Een jongen (5) tekent en praat ondertussen over wat hij ziet op zijn eigen vel: “Dit is eigenlijk een zwaard, maar je ziet het niet zo goed. Er zit eigenlijk zo’n ding aan, een punt. Er zitten heel veel punten aan. Dit is eigenlijk de puntenmachine. Zo heet dat.”

Een meisje (3) schildert met zwarte waterpotloden en veel water: “Weet je wat ik maak? Een nacht-tekening. Als mijn tekening klaar is, gaat mijn tekening zeggen: Iedereen moet naar bed!” Sabine vraagt: “En wat gaan de kinderen dan zeggen?” Het meisje antwoordt: “Nee! We willen nog niet slapen! Dan gaan ze eerst nog een boekje lezen en een broodje eten en in bad…” Ze tekent door en zegt: “Het is donker. Het is heel donker.”

Een groepje kinderen (4 en 5 jaar) is druk aan het tekenen en krassen. Titia maakt een opmerking over hoe lekker dat kan zijn, dat het je soms op ideeën kan brengen en dat een meisje ooit zei ‘Krassen is Kunstwerk’. “Dat klopt” zegt een meisje (5). “Toen ik op schoolreis was, toen gingen we naar een museum en daar waren heel veel krassen kunstwerk.”